با جدی شدن خروج آمریکا از برجام و تصمیم  آن کشور بر اعمال شدیدتری تحریم هايي که تا کنون در جهان سابقه نداشته؛ ما سریعا در شرکت کمیته تدابیر ویژه را تشکیل دادیم و به ارزیابی اثرات این تحریم ها در همه حوزه ها پرداختیم در این بررسی‌ها مشخص شد  بیشترین خطری که شرکت را تهدید می‌کند امکان محدودیت شدید در خريد تجهيزات حساس و محصولات خواهد بود. در فرصت برجام كليه تجهيزات حساس مورد نياز را خريداري نموديم و در اورهال هزاران قطعه حساس نقشه برداري شد تا حسب نياز سفارش ساخت داخل داده شوند،  بازار اصلی صادرات جم کشورهای چین و ترکیه و کشورهای CIS بودند مدت کوتاهی پس از خروج  آمریکا از برجام چین شروع به اعمال محدودیت های جدید نمود محدودیت های بانکی و محدودیت در بیمه کشتی ها و محدودیت های جدید در خصوص کشور مبداء بارگیری همچنین بانک لون حدود 13 میلیون یورو از منابع جم و صدهامیلیون یورو از منابع ارزی سایر شرکت‌های ایرانی در آن بانک را بلوکه کرد از طرف دیگر ترکیه هم هرگونه نقل و انتقال یورو و دلار به بانکهای ایرانی را ممنوع و انتقال پول از حساب شرکت‌های ایرانی ترکیه به مقصد ایران را ممنوع کرد ورود محصولات آمریکایی با 50 تا 100 دلار زیر قیمت محصولات ایرانی به بازار ترکیه شروع شد و شرکت سابیک عربستان نیز جهت خارج کردن شرکت‌های پتروشیمی ایران  خصوصآ پتروشیمی جم از بازار ترکیه محصولات خود را با قیمت ارزان تر و بصورت اعتباری بلند مدت عرضه می نمود. پتروشیمی جم از سال 95 استراتژی خود را تمرکز بر بازار ترکیه قرار داد و مصمم شدیم ظرف مدت 5 سال صادراتمان به ترکیه را به 200 هزار تن در سال برسانيم

دلایل تدوین چنین‌ استراتژی هم این بود که نوک پیکان تحریم به سمت حمل و نقل دریایی است و کشورهایی که مرز مشترک زمینی با ای ایران دارند کمترین تبعات تحریم را در بر می‌گیرند تا سال 95  حدود 90 درصد محصولات جم به چین صادر می شد اما بر اساس استراتژی جدید تصمیم گرفتیم از سال 96 طی 5 سال  صادرات به چین  زیر 50 درصد شود و جهت دهی صادرات به سمت کشورهای همسایه و cis خصوصا ترکیه که بازار بزرگی دارد هدایت شود، ما شرکت تاپکو استامبول را اوایل سال‌ 97 با سهامدارای پتروشیمی جم در ترکیه راه اندازی کردیم اما با اجرای مرحله دوم تحریم های  آمریکا از   آبان 97 دیگر تاپکو استامبول هم نمی توانست نقش اجرایی داشته باشد و صرفا نقشش به هماهنگی و نظارت محدود شد. در تابستان 97 هیات مدیره استراتژی ایجاد نمایندگی در کشورهای هدف صادراتي را مصوب نمود و مقرر شد در کشورهای ترکیه، کشورهای CISو عراق و افغانستان با همکاری نمایندگی ها به توسعه بازار  بپردازم و متناسب با حجم و بزرگی بازارها تعدادی نمایندگی فعال شوند برای کشور ترکیه که بزرگترین بازار صادراتي جم بود در نظر داشتیم 3 تا 5 نمایندگی اعطا کنیم که متاسفانه تیم مجری چندین ماه در معرفی نمایندگی های دوم و سوم تأخیر داشتند و بعد از تغییر مدیریت شرکت نیز کلا استراتژی مصوب هیات مدیره جهت فعال سازی نمایندگی ها جهت کاهش سهم چین از صادرات محصولات پلیمری از 90درصد  به زیر 50 درصد ابتر باقی ماند. طبق مصوبه سال 97 هیات مدیره نمایندگی انحصاری ممنوع اعلام شد لذا قاعدتا یا باید در سال 98 نمایندگی‌های جدید در ترکیه‌ ایجاد می شد یا همکاری با یک نماینده موجود نیز متوقف می‌گردید.(توقف استراتژي ايجاد نمايندگي ها بر خلاف مصوبه هيات مديره بود لذا در سال 98 مي بايست در كشورهاي هدف متناسب با حجم بازار نمايندگي هاي جديدي ايجاد مي شد)از دیگر دلایلی که تصمیم جدی بر کاهش سهم چین در صادرات محصولات پلیمری اتخاذ نمودیم این بود که چین به سرعت در حال افزايش ظرفیت‌های جدید تولید محصولات پلیمری است و طی چند سال  آینده از یک وارد کننده بزرگ جهانی با کشور صادرکننده برخی محصولات پلیمری تبدیل می شود  جابجایی بازار هم بصورت ناگهانی ممکن نیست و یک فرآیند زمانبر است. ما همچنین از سال 95 روی گریدهایی شروع به پژوهش نمودیم که مصرف داخل بالایی دارد و کشورهای اطراف تقاضای زیادی برای آن محصولات دارند و از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند لذا تمرکزمان روی تولید گرید PE100و PE120و گرید تیپ و حدود 10 گرید با ارزش و پر پتانسیل قرار گرفت و توانستیم تا سال 98 بخش عمده این گریدها را تولید نمائیم و برخی نیز در مرحله‌ آزمایشگاهی به تولید رسیده بود و بنا داشتیم در سال 98 این گریدهای ویژه گران‌قیمت را تولید و روانه بازار نمائیم.

در سال 1395 آئين نامه را تنظيم و در هياتمديره محترم به تصويب رسانديم بر اساس اين آئين نامه كميته اي با تركيب مد نظر هيات مديره تعيين گرديدند تا كليه امور مربوط به محصولات تحت نظر اين كميته انجام شود. از جمله وظايف اين كميته عبارت بودند از تعيين كف قيمت در هر زمان و در هر بازار بر اساس قيمت نشريات معتبر و مزايده هاي ي كه انجام مي شد  فرآيند مزايده ها و اعلام قيمت شركت كنندگان در مزايده ها و همه تصميم هاي مربوط به در اين كميته كه حدود 7 الي 9 نفر در آن حضور داشتند انجام مي شد. براي نمايندگي كف قيمت تعيين مي شد و نماينده مكلف بود حداقل كف قيمت را رعايت كند كه حسب اطلاعات كسب شده نمايندگي تركيه علاوه بر اينكه كف قيمت را رعايت كردند وبا لحاظ هزينه نمايندگي بالاتر از قيمت تعيين شده محصولات در بازار تركيه فروخته اند. چنانچه 5 نمايندگي فعال در تركيه ايجاد مي شد هدف تعريف شده جهت حداقل 200 هزار تن محصولات پليميري در بازار تركيه قابل دستيابي بود، تاخير در اجراي اين استراتژي در آينده كه چين واردات خود را محدود خواهد نمود ممكن است مشكل ساز شود.

محصولات ,بازار ,ترکیه ,کشورهای ,نمایندگی ,قيمت ,بازار ترکیه ,محصولات پلیمری ,هيات مديره ,آئين نامه ,قيمت تعيين منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

LOX STB وبلاگ فروشگاه فایل باربری اتوبار تهران جک آرام بند 09195559103 اجناس فوق العاده از جنس قلم | آرت لئو galaxy-tools بدانید سلام